Brodawki skóry

Brodawki skóry Brodawki to najczęściej występująca wirusowa choroba skóry. Łagodny rozrost skóry i śluzówki wywołany jest ludzkim wirusem brodawczakowatym HPV (Human Papiloma Virus). Brodawki mogą dotyczyć każdej okolicy ciała, ale najczęściej występują na skórze rąk, stóp i w okolicy narządów płciowych. Brodawki mogą występować w każdym wieku, jednak najczęściej spotyka się je u starszych dzieci. Przebieg choroby, ilość i nasilenie objawów mogą być różne.

Rodzaje brodawek wirusowych

• Brodawki zwykłe – powszechnie spotykane, łagodne, ostro odgraniczone grudki o średnicy kilku mm, o nierównej powierzchni, okrągłym lub nieregularnym kształcie i jasnoszarym, żółtym, brązowym lub szarawo-czarnym kolorze.
  • Brodawki podeszwowe – głęboko wnikające, nawarstwione, zrogowaciałe guzki, umiejscowione na podeszwach stóp. Czasem przybierają postać bardziej spłaszczonych, niebolesnych, zlewających się tzw. ,,brodawek mozaikowych”. Brodawki płaskie (młodocianych) – płaskie, drobne grudki, leżące prawie w poziomie skóry, umiejscowione głównie na twarzy i grzbietach rąk. Na twarzy są brunatnawe lub prawie nie różnią się od koloru skóry otaczającej, na rękach są nieco bardziej wyniosłe i lekko hiperkeratotyczne. Brodawki płaskie mogą utrzymywać się przez wiele miesięcy, a ustępują w sposób bardzo charakterystyczny, tzn. przez gwałtowne zaczerwienienie się i obrzęk wszystkich wykwitów.

Leczenie brodawek wirusowych

• chirurgiczne wycięcie
  • laserowe usunięcie, laser CO2

Czasami przed usunięciem większych zmian rozmiękcza się nawarstwienie hiperkeratotyczne za pomocą maści mocznikowo/salicylowej.